
Mijn hart maakte een sprongetje toen ik las dat er een nieuwe expositie kwam in het Groninger Museum: een prachtig overzicht van de kleurrijke collecties van Gianni Versace: Retrospective. Deze moest ik bezoeken en na zoveel jaren meelezen van mijn blogs, wilde mijn lief (inmiddels ook een beetje ‘besmet’ met kleurrijke mode) ook graag mee. Dus werd het een tof dagje Groningen. Sowieso geen straf met al die leuke winkeltjes.





Het Groninger Museum is gebouwd in de jaren ’90 tegenover het station. Waar voorheen het Peerd van Ome Loeks in het groen stond aan de singel, is nu een werkelijk schitterend kleurrijk fantasievol gebouw gekomen die het oude station volledig overschaduwd. De architect van dit gebouw, Alessandro Mendini, is ook Italiaan en evenzo kleurrijk als Gianni Versace dus ja, waar anders dan in dit museum kon deze expositie plaatsvinden?

Iedereen weet van de trieste dood/moord van Versace. Neergeschoten door een seriemoordenaar terwijl hij op de trap van zijn huis stond, ’s morgens vroeg. Maar wist je ook dat Gianni Versace baanbrekend is geweest voor heel veel invloeden in de modewereld, die wij nu als gewoon beschouwen maar die destijds spectaculair waren?

Gianni groeide op als zoon van een kledingmaakster in het zuiden van Italië waar hij omringt was met veel overblijfselen uit de Griekse oudheid. Samen met wat hij leerde van zijn moeder, bepaalde dit in grote mate zijn smaak en keuzes. Neem bijvoorbeeld het beeldmerk van het modehuis Versace: Medusa. Je vindt haar altijd terug in al zijn ontwerpen. Meestal op de knopen maar soms ook ergens in het kleurrijke dessin van de stoffen.







Hij had een grote interesse voor beeldcultuur. Hij verwerkte de beelden waartussen hij opgroeide in grensverleggende combinaties en in sterke patronen. Zijn designs waren zeer kleurrijk, zeker zijn blouses en shawls. Wie kent ze eigenlijk niet? Je herkent zijn stijl onmiddellijk!

Gianni Versace maakte niet echt een geheim van zijn geaardheid. Dit was in die tijd zeker bijzonder. In Amerika was het zelfs nog verboden openlijk ervoor uit te komen. Hij werd een belangrijke rolpatroon voor de LHBTQ-beweging. Hij doorbrak de traditionele man-vrouw rolpatronen. Gaf zowel mannen als vrouwen sensualiteit en macht. Hij gaf vrouwen zelfverzekerdheid om hun lichaam te laten zien.



Hij was een zeer goede marketeer die van onbekende modellen superstars maakte. Naomi Cambell, Claudia Schiffer en Cindy Crawford hebben hun titel ‘supermodel’ aan hem te danken. Zijn shows waren in zijn hoogtijdagen (1989-1997) uitzonderlijk: hij gebruikte moderne pophits, liet 19 modellen in 3 kwartier meer dan 100 creaties zien, waarbij sommige modellen helemaal solo op de runway liepen, hun wereldberoemd makend.

Hij werkte samen met vooruitstrevende fotografen waardoor zijn fashionshoots revolutionair werden. Het veranderde de modewereld voorgoed. Sex Sells! Hij werkte ook samen met kunstenaars, zoals Andy Warhol. Die invloeden komen in latere collecties ook weer goed naar voren en in deze overzichtstentoonstelling zie je zo prachtig de verschillen in de collecties, de ontwikkeling in zijn designs.

Maar natuurlijk denk je bij Versace ook aan Prince, aan Elton John, Prinses Diana en zoveel andere beroemdheden. Want ja, Gianni was ook iemand die genoot van de jetset en was een zeer graag geziene gast. En de celebs met hem. Zijn shows werden druk bezocht door al deze grootheden. Prince maakte bij 1 show exclusieve muziek die de bezoekers kregen op CD maar die verder nooit zijn uitgebracht. Elton John liet na de dood van Gianni zijn LP hoes helemaal ontwerpen in Versace stijl als eerbetoon.

En wie kent niet de iconische jurken van Elizabeth Hurley bij de premiere van ‘Four weddings and a funeral’? Het maakte haar, zo ‘gewaagd’ gekleed aan de arm van Hugh Grand, instant een beroemdheid (wat ze daarvoor nog niet was). Die jurk is, net als die iconische dress van Diana, te zien op de tentoonstelling.

Ik heb als een kind in een snoepwinkel rondgelopen. Werkelijk: alles is zelfs nu nog fantastisch draagbaar! Ik heb zoveel moois gezien wat ik nu zo in mijn kast zou willen hangen! En ik vreet mijn schoen op als onze favoriete designers van ‘onze’ labels als bv Tante Betsy en LaLamour niet ook door Versace zijn beïnvloed op de één of andere manier! En ik ben ervan overtuigd dat zij ook zeker deze tentoonstelling zullen bezoeken (of al zijn geweest).

Ik kan alleen maar zeggen: dames, neem je kerel mee en ga richting Groningen!!! Wij hebben ons zo vermaakt, zoveel gezien en ook echt geleerd over de fashion geschiedenis! Ook leuk: zoveel herkenning want voor velen onder ons zie je van alles terug uit je jeugd!!!

En als je dan toch in Groningen bent, bezoek dan ook het Forum! Je weet wel, dat hoge gebouw dat net achter de Martinitoren is gebouwd. Het is een ‘love-or-hate-it’ gebouw (I love it) maar wat is het gaaf om naar boven te gaan via de vele kris-kras roltrappen (a la Harry Potter) en je te vergapen op het dakterras. En verwen jezelf eens met wat lekkers in het NOK-restaurant… De zoete aardappel frietjes zijn absoluut een aanrader.

